Правовиховна робота

Правоосвітня та правовиховна робота в школі проводиться за основними напрямками діяльності:

• методичної роботи з педагогічними працівниками школи;
• реалізація завдань правового виховання в урочній роботі;
• організація позаурочної правовиховної та правоосвітньої діяльності;
• організація роботи з батьками;
• організація роботи учнівського самоврядування.

Метою правового виховання в школі є формування в кожного учня системи знань з питань основ держави та права, розвиток інтересу до цієї галузі знань і зв'язок права з навколишньою дійсністю; інтересу до її законодавчих та виконавчих органів; прищеплення навичок правосвідомої поведінки; формування потреб та вмінь активно захищати в установленому законом порядку свої права та законні інтереси інших осіб, тому в школі розроблена програма правового виховання, до якої включені такі заходи:

Розроблена програма правового виховання, до якої включені такі заходи:

1. Проведення місячника, тижня права;
2. Засідання ради профілактики правопорушень;
3. Зустрічі з працівниками правоохоронних органів, орагнів юстиції;
4. Проведення годин спілкування, лекцій, бесід, консультації з правової тематики;
5. Робота з громадськими організаціями.
6. Консультації для батьків.

Система правового виховання в школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини. кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення» і включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.  

Правова культура є складовою частиною загальної національної культури. Тому правове виховання як один з напрямків виховної роботи сприяє соціальному зростанню учнівської молоді, утвердженню в її свідомості високогуманних принципів, утілених у праві, підвищенню її соціальної активності.

Правове виховання учнів порівняно з іншими напрямами виховання має свою специфіку. Вона визначається передусім соціально-правовим статусом учнівської молоді в нашому суспільстві. Школярі перебувають у матеріальній залежності від батьків чи опікунів, їхня самостійність і активність корегується педагогічним колективом, у них недостатній обсяг правових знань і досвід правових відносин. Вони мають засвоювати правові знання, які регулюють їх життя і діяльність як неповнолітніх, і ті правові норми, якими їм доведеться керуватися  у своєму майбутньому житті й діяльності.


Завдання правового виховання учнів

Одним із завдань правового виховання є формування в учнів правових почуттів, які б регулювали їхню поведінку: почуття законності обраної мети, правомірності шляхів і засобів її реалізації, справедливості, нетерпимості до порушників норм права, відповідальності. Інакше основним регулятором їхньої поведінки будуть прості емоції, які призводять до ситуативної поведінки, нерідко неправомірної. Наявність правових почуттів допомагає учням долати різні труднощі, конфліктні ситуації, внутрішні суперечності, обирати з різних шляхів тільки той, який відповідає нормам моралі і права.

Правові почуття виконують роль, по-перше, психологічних чинників, що сприяють правильному подоланню внутрішніх суперечностей духовного світу особистості; по-друге,  психологічного ставлення особистості до правових явищ і їх наслідків; по-третє, мотивів правомірної поведінки; по-четверте, емоційних форм регуляції, самооцінки вчинків і дій особистості, по-п’яте, емоційних компонентів ціннісної орієнтації відповідно до норм права, правил поведінки.

Другим завданням правового виховання є вироблення навичок і звичок правомірної поведінки. Як і навички, звички є автоматизованими діями; у цьому їхня спільність. Різниця між ними полягає у тому, що навичка – це тільки вміння, здатність виконувати ту чи іншу дію без особливого контролю свідомості; звичка ж включає потребу виконувати відповідну дію.

Третім завданням є формування в учнів активної позиції у правовій сфері,тобто нетерпимого ставлення до правопорушень, прагнення взяти участь у боротьбі з цими негативними явищами, які ще мають місце в нашому житті, вироблення уміння протистояти негативним впливам.

Четвертим завданням правового виховання, яке пронизує всю право виховну роботу, є подолання в свідомості окремих учнів помилкових поглядів та переконань, негативних навичок і звичок поведінки, які сформувалися внаслідок помилок і недоліків виховання.
Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час і охоплює як учнів, так і їхніх батьків, а також учителів. Для учнів 9-х класів читається курс «Основи права». Постійно функціонує тематична виставка правової літератури в шкільній бібліотеці. Освітня робота учнів здійснюється також і в позаурочний час через ряд позакласних та позашкільних заходів. Ефективною формою роботи, що є традицією, стало проведення Місячників, Тижнів Днів правових знань у школі.               
                                                                        

Правоосвітницька робота серед учнів здійснюється також через зустрічі з працівниками служби у справах неповнолітніх, кримінальної міліції. 

Правоосвітницька робота серед батьків здійснюється через зустрічі з працівниками юстиції, служби у справах неповнолітніх, кримінальної міліції. Через роботу класних батьківських комітетів, Ради школи.      

Другою важливою складовою частиною шкільної системи правового виховання є робота по попередженню правопорушень. Вона здійснюється через організацію діяльності Штабу з попередження правопорушень, роботу батьківських комітетів.



На основі практичного досвіду сформувалася трирівнева структура організації роботи з профілактики правопорушень:

1. Первинна профілактика – соціальна профілактика, спрямована на збереження здоров’я дітей, попередження негативного впливу факторів соціального і природного середовищ, контроль за відвідуванням учнями занять. Однією з основних ланок у цьому питанні є правовиховна робота серед учнів молодшого, середнього і старшого шкільного віку.

2. Вторинна профілактика – направлена на виявлення негативних змін у поведінці дитини, попередження подальшого їх розвитку.

3. Третинна профілактика – цілеспрямована робота з учнями, схильними до правопорушень, має цілком індивідуальний характер.

У межах правового виховання в школі постійно працює Штаб профілактики правопорушень серед учнів, на засіданнях якого розглядаються питання порушення учнями правил поведінки, проводиться систематична робота з учнями різних категорій.  Реалізуючи комплексну програму профілактики злочинності і дитячої бездоглядності, колектив школи працює над створенням таких умов, де кожна дитина буде почувати себе комфортно і зможе реалізувати свої здібності. Кожного року оновлюються банки даних учнів, які потребують підвищеної педагогічної уваги, схильних до правопорушень, бродяжництва. Постановка учнів на внутрішньошкільний облік  спрямована на удосконалення роботи по профілактиці правопорушень, посилення соціального і правового захисту дітей, створенню системи роботи з учнями, які вчинили правопорушення  або схильні до їх вчинення. Постановка дитини на облік не є покаранням, а має на меті допомогти дитині виправити свою поведінку, носить виключно профілактичний характер та є підставою для проведення індивідуальної профілактичної роботи в межах компетенції навчального закладу. 

Попередженню правопорушень, злочинів сприяє залучення учнів школи до гуртків, клубів, спортивних секцій, змістовне проведення дозвілля. Учні, схильні до правопорушень, залучаються до заходів, які проводяться в школі.                                              
Кожен класний керівник повинен протягом І чверті навчального року відвідати учнів вдома, ознайомитися зі станом матеріально-побутових умов, провести бесіду з батьками. Вчитель мусить знати не тільки характер учня, але і особливості взаємовідносин в сім'ї. Батьки зобов'язані виховувати своїх дітей, турбуватися про їхнє здоров'я, фізичний, духовний, моральний розвиток, навчання і підготовку до життя і праці. Класний керівник постійно підтримує зв'язок з сім'єю і при здійсненні учнем правопорушення проводить профілактичну роботу, а в більшості випадків сприяє його попередженню разом з батьками.

На допомогу в організації правовиховної роботи у школі


У чому сутність правового виховання
Система і механізм правового виховання. Правова вихованість
Самовиховання як важлива форма правового вихованння
Принципи, функції, засоби, форми та методи правового виховання
Правове виховання
Правове виховання. Правовий всеобуч
Мета і завдання виховання у сучасній школі.
Виховання свідомої дисципліни. Основи правового виховання. Позакласне і позашкільне виховання і навчання
Залучення громадськосьті до виховання дітей
Заходи профілактики злочинів, що вчиняються неповнолітніми
Методи роботи соціального педагога з неблагополучними сім'ями
Особистість неповнолітнього злочинця
Причини та умови злочинів, що вчиняються неповнолітніми
Профілактика злочинів як основа запобігання злочинності
Соціально-педагогічна діяльність у сучасних загальноосвітніх навчальних закладах
Соціально-педагогічна робота з антисоціальними дітьми
Соціально-педагогічна робота з девіантними дітьми
Соціально-педагогічна робота з дітьми з адиктивною поведінкою
Соціально-педагогічна робота з дітьми і підлітками у складних життєвих ситуаціях
Стратегія зовнішньої соціально-педагогічної діяльностізагальноосвітнього навчального закладу
Форми і методи профілактики дезадаптації неповнолітніх




Немає коментарів:

Дописати коментар