Краще розбирати суперечку між своїми ворогами, ніж між друзями, бо свідомо після цього один із друзів стане твоїм ворогом, а один з ворогів - твоїм другом.
Біант
Основною метою застосування дебатних інтерактивних технологій є індивідуальний і особистісний розвиток учнів. Гармонійний і всебічно розвинений дебатер - це успішна, інтелектуально високоосвічена, вихована людина, яка використовує навички дебатування у повсякденному житті. Комплекс світоглядних компетенцій учні отримують під час вивчення циклу гуманітарних і суспільствознавчих курсів: історії, географії, економіки, правознавства, людини і світ, української і світової літератури тощо. Міжпредметні зв'язки даних дисциплін, програмовий матеріал значно формують в учнів наукову картину світу і широкий світогляд. Сформовані світоглядні компетенції допомагають учням здобувати якісну освіту у ВНЗ, ставати конкурентноспроможними фахівцями на ринку праці. Отже, дебатні технології розвивають такі риси особистості учнів:
1. Розвиток самостійного мислення. Учасники дебатів через необхідність вирішення інтелектуальних завдань до і під час гри навчаються мислити самостійно. Це вміння дозволяє їм знаходити й виділяти потрібну інформацію, виявляти суть проблеми, розуміти різні підходи й концепції, робити умовиводи, обґрунтовувати правильність висновків, установлювати логічні зв'язки між явищами. Також самостійність мислення сприяє розвитку навичок структурування думок. У житті це проявляється в тому, що дебатери здатні самостійно формулювати та відстоювати власну точку зору, погляди і принципи.
Розвиток невербальних способів переконання. Будь-який виступ майже неможливий без використання міміки й жестів. Завдяки регулярній практиці дебатери мають можливість навчитися контролювати свою манеру виступу, а також за допомогою спеціальних вправ і самоконтролю працювати над коригуванням міміки та жестів. Учасники навчаються за допомогою невербальних способів переконання впливати на увагу й настрій аудиторії.
2. Уміння приймати рішення. Під час дебатів учасникам доводиться приймати безліч рішень (починаючи з того, як інтерпретувати резолюцію, і закінчуючи тим, як розподілити ролі в команді). Необхідність знайти шляхи виходу з проблеми, заданою темою гри, вимагає від учнів використовувати всі доступні засоби для її вирішення, шукати найкращі варіанти, а не просто досягати свого. Елемент змагальності й азарт сприяють прийняттю добре обміркованих рішень. При цьому дебатери постійно мають виступати в ролі лідерів, які приймають рішення і беруть на себе відповідальність за їх наслідки (у вигляді рішення суддів).
3. Мистецтво «говорити красиво». Виходячи з того, що безпосереднє проведення дебатів відбувається у формі риторичної гри, учасники мають можливість навчитися «мистецтву говорити красиво» - одній з історичних назв риторики. Оскільки кожен учасник у дебатах має певний час на виступ (в залежно від формату), зміст і форму якого він сам продумує, то усі дебатери отримують навички усного мовлення. Це, у свою чергу, допомагає вирішити такі завдання, як подолання невпевненості й нерішучості під час публічного виступу. Завдяки постійній практиці й теоретичним заняттям розвиваються вміння чітко і грамотно висловлювати свої думки в письмовій та усній формах, писати ефективні й красиві промови, набуваються навички презентації і самопрезентації.
4. Уміння думати критично. Завдяки тому, що дебатери в процесі підготовки та безпосереднього проведення дебатів постійно оперують великою кількістю інформації і розглядають її як мінімум з двох протилежних сторін, у них розвивається критичне мислення. Учасники вчаться знаходити суперечності, виділяти сильні та слабкі точки зору, відрізняти факти від домислів, спостереження від висновків, бачити і працювати з ідеями та переконанням непопулярними в суспільстві. Також унаслідок розвиненого критичного мислення учасники дебатів учаться адекватно оцінювати межі власних знань та умінь, що є дуже цінним в сучасному житті.
5. Романтика турнірів і змагань. Кожен дебатний раунд - це поєдинок інтелекту учасників. Наявність таких номінацій, як «краща команда», «кращий спікер» викликає здоровий азарт дебатерів. Регіональні, українські та міжнародні заходи - чудова можливість для учнівської молоді. Це шанс побачити нові міста і країни, познайомитися з однодумцями з різних куточків планети, перевірити свої сили під час змагань, отримати досвід перших поразок та перемог.
6. Нові знайомства і спілкування. Учасники дебатів мають можливість познайомитися з новими людьми на двох рівнях. Перший - у навчальному середовищі, де дебатери знайомляться вперше або пізнають один одного краще. Другий - на регіональних, усеукраїнських та міжнародних заходах, де збирається велика кількість дебатерів, експертів, глядачів і т.п. Ці знайомства дуже важливі, оскільки дебатні заходи збирають активну частину молоді, майбутню еліту, однодумців, із якими цікаво спілкуватися.
7. Формування широкого світогляду. Завдяки отриманню великої кількості інформації як під час підготовки до дебатів, так і під час їх проведення та обговорення, учасники збагачуються знаннями з різних галузей (перш за все тих, що належать до гуманітарних і суспільствознавчих). Необхідність постійно бути в курсі суспільно-політичного життя міста, країни, світу спонукає дебатерів до ознайомлення з аналітико-інформаційними виданнями та телепередачами. У тих, хто навчається дебатуванню, формується інтерес до читання наукової, науково-популярної та художньої літератури.
8. Творчий підхід до вирішення проблем. Технологія «дебати» розвиває продуктивність і гнучкість мислення, креативність у процесі навчання та життєдіяльності, уміння поглянути на проблему по-новому, використовувати інноваційні підходи до вирішення проблем, здатність бачити незвичайне у буденних явищах. Як показують опитування і спостереження, в учасників, які тривалий час займаються дебатами, посилюється зацікавленість до творчості та мистецтва.
9. Уміння переконувати. На формування саме цього вміння спрямований увесь етап безпосереднього проведення дебатів, оскільки завданням учасників є переконати незалежну сторону (суддю) у своїй правоті. У дебатерів розвивається здатність збирати доказову базу і грамотно нею користуватися, будувати лінію аргументації і ланцюжок доказів до аргументів, розуміти різні концепції і вміти доводити переваги кожної з них. Крім цього, учасники вчаться користуватися не тільки логічними методами, а й психологічними прийомами переконання опонента.
10. Уміння аналізувати. Це вміння розвивається на різних етапах дебатів як технології: під час підготовки до дебатів, під час усієї гри і під час виконання ролі гравця, на якого покладено функцію аналізу гри. Дебатери вчаться аналізувати дані з різних джерел, різні матеріали та ідеї, важливі сучасні проблеми, робити обґрунтовані висновки з отриманої інформації, розрізняти та об'єднувати ідеї, оцінювати різні думки, версії та події, спираючись на теоретичні знання. У свою чергу, уміння аналізувати допомагає учасникам навчитися адекватно оцінювати наслідки висловлювань, переконань і дій не тільки в грі, а й у повсякденному житті.
11. Комунікативні компетенції. Завдяки тому, що дебати розвивають багато соціальних, лінгвістичних та інтелектуальних навичок, дебатери набувають здатності успішно вести переговори і сперечатися. Розвивається вміння слухати й чути опонента, оскільки під цього часто залежить результат гри. Як показують спостереження, дебатери стають більш терпимими до протилежних точок зору, толерантними по відношенню до інших. Через те що в дебатах учасники беруть колективну участь, у них розвивається здатність злагодженої роботи в команді, почуття причетності до результатів гри, уміння співпереживати іншим людям і проявляти солідарність.
Систематизуючи вищевикладене, можна зробити висновок, що інноваційна освітня технологія «дебати» сприяє:
• розширенню загальнокультурного кругозору;
• розвитку інтелектуальних здібностей;
• розвитку дослідницьких та організаційних навичок;
• розвитку творчих якостей;
• розвитку комунікативних умінь;
• розвитку ораторських здібностей.
Найважливішими перевагами технології «дебати» є два основні аспекти:
1) дебати не просто вчать, а розвивають.
2) дебати не просто навчають, а вчать вчитися і вдосконалюватися.
Також важливим є те, що безпосереднє проведення дебатів проходить в ігровій формі. Це дозволяє учасникам здобути новий досвід і виробити стратегії поведінки в безпечних умовах. Згодом дебатери можуть застосовувати набуті досвід і знання в реальному житті. Наприклад, під час гри учасники змушені вислуховувати (а іноді й відстоювати) точку зору, яку можуть абсолютно не розділяти. В умовах гри вони повинні адекватно на неї реагувати, і можуть тільки конструктивно (за допомогою аргументів) заперечувати її. Таким чином, отримавши значний досвід демократичного реагування на думки, які суперечать їх власним, дебатери виробляють терпимість, толерантність до людей, що думають інакше, не тільки під час дебатування, але й у житті.
Саме реальна видимість результатів та можливість перенести їх у реальне життя робить такою привабливою технологію «дебати» для учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар